Przedstawiamy wyniki raportu z badania dotyczącego niskiej konkurencyjności w Zamówieniach Publicznych.
Niska konkurencyjność to jedna z największych bolączek, z którą zmagamy się na rynku zamówień publicznych. Mała liczba ofert składanych w postępowaniach oznacza dla zamawiających mniejszą szansę na uzyskanie maksymalnej efektywności realizowanego zamówienia. Dostrzegając i rozumiejąc wagę tego problemu, wiosną tego roku zapytaliśmy wykonawców o to co ich zdaniem stanowi przeszkodę w bardziej aktywnym uczestnictwie w postępowaniach, a także skłoniliśmy do refleksji na temat ewentualnych zachęt, które mogłyby się przyczynić do ich większego udziału.
Hubert Nowak – Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
W badaniu ankietowym przeprowadzonym przez UZP wzięło udział 965 przedstawicieli różnego rodzaju przedsiębiorstw. Najliczniejszą grupę respondentów stanowili mikroprzedsiębiorcy (34%), kolejną mali przedsiębiorcy (30%). Kilka procent mniej odpowiedzi udzielili przedsiębiorcy z sektora firm średnich (21%), a najmniej przedstawiciele przedsiębiorstw dużych (15%).
Na podstawie wypełnionych ankiet, można wskazać kilka czynników, które są najczęstszą przyczyną braku lub niskiego zainteresowania przedsiębiorców rynkiem zamówień publicznych.Spośród nich za najbardziej istotne uznano:
1)„Cena oferty jest kryterium faktycznie decydującym o wyborze najkorzystniejszej oferty”. Oprócz tego, że odpowiedź ta zebrała najwięcej głosów, również najwięcej ankietowanych uważało ją za najistotniejszą, tj.ponad 43% zaznaczających tę odpowiedź.
2)„Opis przedmiotu zamówienia preferuje określony produkt i firmę” –to druga najczęściej wskazywana przez przedsiębiorców bariera. W tym przypadku ok. 40% odpowiadających uważało ją za najbardziej istotną.
3)„Realizacja dużej liczby zamówień poza rynkiem zamówień publicznych”–to kolejna, najczęściej występująca przyczyna braku lub niskiego zainteresowania przedsiębiorców zamówieniami. W tym przypadku jednak już tylko niecałe 22% ankietowanych uznało ją za najbardziej istotną.
4)„Za krótki czas na przygotowanie oferty”–ten problem wskazano w czwartej kolejności jako ważny. Jak pokazują dane z ankiet,bariera ta była istotna wjeszczemniejszym stopniu niżpoprzednia, tj.dla nieco ponad 17% badanych.
5)„Niekorzystne postanowienia, które wykonawcy znajdują w umowach o zamówienie publiczne” –w tym przypadku niecałe 17% ankietowanych uznało, że bariera ta jest najistotniejsza
Źródło: https://www.uzp.gov.pl/
Najnowsze wpisy
Podsumowanie webinarów 2022
Na rozpoczęcie 2023 roku chcemy się podzielić z Wami podsumowaniem webinarów przeprowadzonych przez dr mec. Andrzelę Gawrońską-Baran w ubiegłym…
3 listopada – Konferencja Positive.Procurement 2022
Dzień dobry! zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie Positive.Procurement 2022. Wydarzenie odbędzie się w niespotykanej dotąd formule – w jednym…
Procurement Influencers Talks – o tym, jak portale e-Usług wspierają codzienną pracę Zamawiających
W najnowszym odcinku Procurement Influencers Talks Piotr Kaliński (Marketplanet) wraz z Anną Serpiną-Forkasiewicz (Portal PZP, SmartPZP) oraz…
Webinar – „Weryfikacja przez zamawiającego wykonawcy, polegającego na zasobach innego podmiotu – praktyka i orzecznictwo”
Szanowni Państwo, po raz kolejny serdecznie zapraszamy na webinarium, tym razem poświęcone weryfikacji przez zamawiającego wykonawcy,…
Wdrożenie nowej umowy – Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Szanowni Państwo! Niezmiernie miło nam ogłosić, iż 1 października oficjalnie ruszyła nowa wersja platformy dla naszego Klienta - Kasy…