„Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Istotna część regulacji dedykowana jest rynkowi zamówień publicznych i w szczególności zawiera rozwiązania związane z:
- obowiązkiem dokonania zmiany umowy o zamówienie publiczne – w przypadku stwierdzenia, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19, wpływają na należyte wykonanie tej umowy;
- zakazem potrącania kar umownych zastrzeżonych na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności a także zakaz zaspokojenia tych kar z zabezpieczenia należytego wykonania umowy – w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni, o ile zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono tę karę, nastąpiło w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii;
- brakiem obowiązku żądania wniesienia przez wykonawców wadium, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza tzw. „progi unijne”;
- obowiązkiem Zamawiającego do dokonywania płatności wynagrodzenia w częściach lub udzielania zaliczek – w przypadku umów w sprawie zamówienia publicznego zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy;
- zmniejszeniem granicy zabezpieczenia należytego wykonania umowy – poprzez ustalenie jako zasady zabezpieczenia na poziomie maksymalnym 5% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy a jedynie wyjątkowo utrzymanie dotychczasowego poziomu 10%;
- możliwością częściowego zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy po wykonaniu części zamówienia – jeżeli zamawiający przewidzi taką możliwość w siwz;
- wszczęciem postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, poprzez zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu na stronie internetowej (bez potrzeby zamieszczania w siedzibie zamawiającego);
- niestosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288), do umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż „progi unijne”, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy.
Wprowadzone przepisy związane są z ułatwieniem przepływów gotówkowych w trakcie realizacji umowy o zamówienie publiczne. „
29. maja, po przedstawieniu sprawozdania z posiedzenia Komisji Finansów Publicznych (komisja przyjęła ok. 40 poprawek), odbyło się w Sejmie drugie czytanie ustawy. Złożono do niego kolejne poprawki, więc Sejm zdecydował o ponownym przesłaniu go do sejmowej Komisji Finansów Publicznych.
Sejm wznowi obrady w środę 3 czerwca.
Źródło: https://www.uzp.gov.pl/
Najnowsze wpisy
Witamy Centrum Zasobów Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych!
Niezmiernie miło jest nam oficjalnie przywitać naszego nowego Klienta jakim jest Centrum Zasobów Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych, w którego…
Webinar – „Umowy w sprawach zamówień publicznych – wyzwania 2022 r.”
Szanowni Państwo, mamy przyjemność zaprosić na najnowsze webinarium, na którym zostaną poruszone tematy dotyczące umów w zamówieniach publicznych.…
Weryfikacja a walidacja podpisu elektronicznego i zgodność z eIDAS
Anna Serpina-Forkasiewicz Określenia „weryfikacja” i „walidacja” podpisu elektronicznego, w mowie potocznej dość często używane jest zamiennie. Czy…
Webinar majowy – „Kluczowe problemy dotyczące trybu podstawowego oraz przetargu nieograniczonego w procedurze odwróconej.”
Szanowni Państwo, z wielką przyjemnością zapraszamy na kolejne webinarium, na którym zostaną poruszone tematy dotyczące trybu podstawowego oraz…
Webinar – „Podmiotowe środki dowodowe – praktyczny aspekt wezwań i podstaw prawnych.”
Szanowni Państwo, po raz kolejny serdecznie zapraszamy na webinarium, tym razem poświęcone praktycznym aspektom wezwań do składania podmiotowych…