Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia i w konkursie odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. O tym, kiedy ofertę opatruje się podpisem elektronicznym, mówi art. 63. ustawy Pzp. Zgodnie z nim rozróżniamy dwa warianty, w zależności od wartości:
- w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości równej lub przekraczającej progi unijne ofertę składa się w formie elektronicznej (opatruje się ją kwalifikowanym podpisem elektronicznym),
- w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości mniejszej niż progi unijne ofertę składa się w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Procedura przesyłania ofert zawierających podpis elektroniczny jest następująca:
- w przypadku, gdy system komunikacji zakłada obowiązek szyfrowania, wykonawca przekazuje zamawiającemu zaszyfrowany plik zawierający ofertę opatrzoną właściwym podpisem lub plik oferty wraz z plikiem podpisu (w przypadku podpisu zewnętrznego);
- dopuszcza się, by wykonawca przekazał zamawiającemu swoją ofertę w skompresowanym archiwum dokumentów elektronicznych (najczęściej w formacie ZIP) wraz z dołączonym właściwym podpisem jako plik podpisu do paczki dokumentów elektronicznych.
Podpisy elektroniczne składa się przed zaszyfrowaniem dokumentów.
Co w przypadku miniPortalu/ePUAP?
W przypadku, gdy komunikacja między zamawiającym a wykonawcą odbywa się za pośrednictwem miniPortal/ePUAP, przekazanie oferty następuje za pośrednictwem formularza przeznaczonego do złożenia, zmiany, wycofania oferty. Formularz ten można podpisać za pośrednictwem odpowiednich funkcji systemu ePUAP, jednak trzeba tutaj wykazać się uważnością, bowiem podpis ten składany jest wyłącznie na formularzu. Oznacza to, że podpis złożony jedynie na wspomnianym dokumencie nie może wywierać skutków w odniesieniu do złożonej za jego pośrednictwem oferty wykonawcy, bowiem – jak wiadomo – właściwym podpisem musi być opatrzona oferta.
Źródło: UZP
Najnowsze wpisy
Podsumowanie webinarów 2022
Na rozpoczęcie 2023 roku chcemy się podzielić z Wami podsumowaniem webinarów przeprowadzonych przez dr mec. Andrzelę Gawrońską-Baran w ubiegłym…
3 listopada – Konferencja Positive.Procurement 2022
Dzień dobry! zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie Positive.Procurement 2022. Wydarzenie odbędzie się w niespotykanej dotąd formule – w jednym…
Procurement Influencers Talks – o tym, jak portale e-Usług wspierają codzienną pracę Zamawiających
W najnowszym odcinku Procurement Influencers Talks Piotr Kaliński (Marketplanet) wraz z Anną Serpiną-Forkasiewicz (Portal PZP, SmartPZP) oraz…
Webinar – „Weryfikacja przez zamawiającego wykonawcy, polegającego na zasobach innego podmiotu – praktyka i orzecznictwo”
Szanowni Państwo, po raz kolejny serdecznie zapraszamy na webinarium, tym razem poświęcone weryfikacji przez zamawiającego wykonawcy,…
Wdrożenie nowej umowy – Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Szanowni Państwo! Niezmiernie miło nam ogłosić, iż 1 października oficjalnie ruszyła nowa wersja platformy dla naszego Klienta - Kasy…