Tak zwana „Tarcza antykryzysowa 4.0” opublikowana została w Dzienniku Ustaw. Ostateczny tekst ustawy znaleźć można tutaj.
Część regulacji dedykowana jest rynkowi zamówień publicznych, w szczególności:
- „obowiązkiem dokonania zmiany umowy o zamówienie publiczne – w przypadku stwierdzenia, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19, wpływają na należyte wykonanie tej umowy;
- zakazem potrącania kar umownych zastrzeżonych na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności a także zakaz zaspokojenia tych kar z zabezpieczenia należytego wykonania umowy – w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni, o ile zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono tę karę, nastąpiło w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii;
- brakiem obowiązku żądania wniesienia przez wykonawców wadium, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza tzw. „progi unijne”;
- obowiązkiem zamawiającego do dokonywania płatności wynagrodzenia w częściach lub udzielania zaliczek – w przypadku umów w sprawie zamówienia publicznego zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy;
- zmniejszeniem granicy zabezpieczenia należytego wykonania umowy – poprzez ustalenie jako zasady zabezpieczenia na poziomie maksymalnym 5% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy a jedynie wyjątkowo utrzymanie dotychczasowego poziomu 10%;
- możliwością częściowego zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy po wykonaniu części zamówienia – jeżeli zamawiający przewidzi taką możliwość w siwz;
- wszczęciem postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, partnerstwa innowacyjnego poprzez zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu na stronie internetowej (bez potrzeby zamieszczania w siedzibie zamawiającego);
- niestosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288), do umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż „progi unijne”, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy.”
Źródło: uzp.gov.pl
Najnowsze wpisy
Podsumowanie webinarów 2022
Na rozpoczęcie 2023 roku chcemy się podzielić z Wami podsumowaniem webinarów przeprowadzonych przez dr mec. Andrzelę Gawrońską-Baran w ubiegłym…
3 listopada – Konferencja Positive.Procurement 2022
Dzień dobry! zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie Positive.Procurement 2022. Wydarzenie odbędzie się w niespotykanej dotąd formule – w jednym…
Procurement Influencers Talks – o tym, jak portale e-Usług wspierają codzienną pracę Zamawiających
W najnowszym odcinku Procurement Influencers Talks Piotr Kaliński (Marketplanet) wraz z Anną Serpiną-Forkasiewicz (Portal PZP, SmartPZP) oraz…
Webinar – „Weryfikacja przez zamawiającego wykonawcy, polegającego na zasobach innego podmiotu – praktyka i orzecznictwo”
Szanowni Państwo, po raz kolejny serdecznie zapraszamy na webinarium, tym razem poświęcone weryfikacji przez zamawiającego wykonawcy,…
Wdrożenie nowej umowy – Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Szanowni Państwo! Niezmiernie miło nam ogłosić, iż 1 października oficjalnie ruszyła nowa wersja platformy dla naszego Klienta - Kasy…